5S in aftersales

Productiviteit en efficiëntie gaan hand in hand. Toch is het in heel wat werkplaatsen vaak nog een rommeltje waarin niemand iets terugvindt. Continu materiaal zitten zoeken leidt tot tijdverlies en flink wat frustratie. Dat moet dus beter kunnen! Met de 5S-methode schep je orde in de chaos. Zo kunnen je medewerkers zich concentreren op hun kerntaken en elke dag de hoogste werkkwaliteit leveren.

Nog niet bekend met 5S? Geen zorgen, Educam maakt je graag wegwijs tijdens een workshop vol toepasbare tips en handige methodes. Zo kan je achteraf zelfredzaam aan de slag met Lean-management in je organisatie.
 

5s in aftersales

Wat is 5S?

Het is een methode gericht op continue verbetering van de organisatie met de werkplek als uitgangspunt. Door die werkplek te optimaliseren, ga je verspilling en tijdverlies tegen en leg je de basis voor kwaliteit. Om er een succes van te maken, is de medewerking en bereidwilligheid van alle betrokkenen een must. 

De 5 stappen in het proces zijn: 

  1. Seiri - sorteren
  2. Seiton – schikken / organiseren (visueel)
  3. Seiso - schoonmaken
  4. Seiketsu - standaardiseren
  5. Shitsuke - standhouden / handhaven van het systeem

Hoe verloopt de samenwerking?

Tijdens de workshop komen de volgende punten zeker aan bod:

  • Wat is 5S en waarom is dit van belang in de werkplaats?
  • Wat houden de 5 S’en concreet in?
  • Hoe kan je 5S invoeren? Plan van aanpak met hulpmiddelen per stap vanaf week 1 tot de invoering
  • Kritische succesfactoren
  • De workbay, materiaalkar, werkput en speciaal gereedschap
  • Hoe houd je 5S vol? Het belang van leiderschap en voorbeeldfuncties (de ‘5 minuten’-wandel)
     

Over deze workshop

Doelgroep: chefs en brigadiers op werkplaatsen
Type: in company
Duur: 1 dag

Schrijf in voor deze workshop

Nog vragen? Contacteer ons